OMNICHANNEL INGET FÖR APOTEA

Pär Svärdson

Pär Svärdson

Omnichannel har blivit ett buzzword. E-handlarna slår upp butiker och butikskedjorna öppnar e-handel. Och alla pratar om ett sömlöst tillstånd mellan fysisk butik, e-handel och olika plattformar.
Men det är inte alla som har gripits av omnichannel-febern. En av dem som envetet och väldigt framgångsrikt kör vidare som pure-player är Pär Svärdson.

Av Roland Wirstedt

Han startade Adlibris och leder just nu nätapoteket Apotea, som han grundade, till ständigt nya försäljningsrekord.

Varför gillar du inte omnichannel?
”Det är ju inte så att jag drivs av någon religiös idé om att till varje pris avstå från att öppna fysiska butiker. Det handlar mer om att jag inte har sett några fördelar. Jag kan mycket väl ändra mig om jag tror att det skulle gynna min affär”, säger Pär Svärdson.

Din gamla nätbokhandel Adlibris öppnade nyligen sin första butik i Stockholm. Vad tänker du om det?
”Jag tror att förklaringen ligger i att det är Bonniers som numera äger Adlibris. Förlaget ville helt enkelt skaffa sig ett skyltfönster för sina författare och sina böcker. I butiken kan man anordna events och ha en författarscen, som man kontrollerar själv, utan att vara beroende av konkurrenten Akademibokhandeln. Jag skulle bli förvånad om inte detta var en viktig parameter när Adlibris öppnade sin butik.”

Varför öppnar inte Apotea butiker?
”Jag får ganska ofta den frågan. Okej, låta säga att vi öppnar en butik på Sankt Eriksplan. Då täcker jag in en stor del av Atlasområdet och Rörstrandsgatan. Men med tanke på att Apotea säljer över hela landet så är området runt Sankt Eriksplan bara en liten fläck. Skulle vi ha ett butiksnät som matchade vår näthandel för att skapa en omnichannel-effekt, så måste vi öppna hundra, kanske tvåhundra butiker över hela landet. Det är en jättesatsning som kräver massor av anställda och som hade tagit all min tid. Då tror att jag det är mycket bättre att satsa våra resurser och vårt engagemang på att utveckla näthandeln i stället. Dessutom tror jag en stor del av tillväxten för apoteksbranschen kommer att ske på nätet. Då vore det ju direkt fel av mig att satsa resurser på att bygga något som håller på att stagnera och kanske till och minska i omfång.”

Den så kallade omregleringen av apoteksmonopolet har inneburit att vi har fått över 300 nya apotek. Hur ser det ut om fem år?
”När jag växte upp i Västervik fanns det ett apotek, i dag finns det fyra. Det kanske inte är rimligt. Jag tror att branschen kommer att konsolideras. Jag tror att det både blir färre aktörer och färre apotek. Kanske inte mindre än det var före apoteksmonopolet försvann men inte lika många som i dag.”

Apotea har betydligt lägre priser än ett apotek ute på stan. Hur är det möjligt?
”Vi inom e-handeln arbetar med betydligt lägre marginaler och påslag än de fysiska butikerna. E-handeln har generellt sett en bruttomarginal 25-30 procent medan butikskedjorna ligger på 50-55 procent på delar sitt sortiment. De kommer från ett helt annat håll. Det gör att vi kan har priser som ligger 30 procent under den fysiska butikshandeln. Men vi har inga låga marginaler, vi dumpar inte priserna och framför allt så är vi lönsamma.”
Flera apotek har satsat på egna varumärken. Hur gör Apotea?
”Man satsar på egna varumärken för att man vill höja lönsamheten, men jag tror inte att man lyckas. Att kasta ut välkända varumärken för att ersätta dem med egna varumärken är ju inget som kunderna har efterfrågat. De vill ju ha de välbekanta produkterna. På Apotea tänker vi tvärtom. Vi vill stärka Apotea genom att ha starka varumärken i vårt sortiment.”

Många e-handlare klagar på speditörerna för att logistiken fungerar dåligt. Vad tycker du?
”Vi lägger ned enormt mycket jobb på att ständigt utveckla logistiken, som är en av våra viktigaste framgångsfaktorer. I Storstockholmsområdet kan vi till exempel erbjuda hemleverans samma kväll om man lagt ordern före klockan tre på eftermiddagen. Det gäller att själv ta ansvar för att logistiken fungerar. Det går inte bara att lämna över den till någon annan. Jag betraktar logistiken som en del av kärnverksamheten, den är oerhört viktig och kräver full fokus.”

[Innovation & Retail, Resumé #30]


Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone