Mest data vinner

Det pågår en tävling. Den heter ”mest data vinner”. Alla branscher kopplar upp sig mot nätet och samlar på Big Data. Smarta algoritmer hämtar information i realtid och möjliggör nya affärsmodeller. Den som äger och kontrollerar databaserna har ett kraftigt konkurrensövertag. Därför lär ingen släppa ifrån sig data frivilligt.

Av Roland Wirstedt

Digitaliseringen har redan inneburit att vi delar, strömmar och hyr i stället för att äga. I stället för att köpa en ny bil köper vi en tjänst. Vi strömmar musik och film, vi hyr ut rum till främlingar genom Aribnb, vi delar bil genom Uber eller hyr in oss i en bilpool. Allt det här har vi kunnat göra tidigare, men det var först i samband med att vi fick de smarta telefonerna i våra händer som det kunde ske i större omfattning. Säker identifikation och säkra betalningar gör att tilliten och tryggheten blir tillräckligt stor för att vi ska våga släppa in obekanta i lägenheten eller bilen.Och utvecklingen går fort. Det är bara tio år sedan, januari 2007, som den första modellen av iphone lanserades.Det som nu händer i fordonsbranschen är att det har blivit tekniskt möjligt att sända stora datamängder trådlöst. Vi har fått den uppkopplade bilen.


Tesla var först
Tesla var först ut med att ta hela logiken från telekomindustrin och överföra den till bilindustrin. Tesla säljer sina bilar och uppdaterar mjukvaran på motsvarande sätt som Apple säljer sina telefoner och datorer och uppdaterar programvara.
Och premiumvarumärkena i bilbranschen följer efter. BMW har ”Connected Drive”, Audis variant heter bara Connect, Mercedes ”Me connect”, Volvo har döpt sin uppkoppling till ”Sensus Connect” och så där kan man hålla på. Alla måste vara uppkopplade för att hänga med.Än så länge handlar det enbart om de så kallade infotainment-systemen där även Apple och Google dyker upp. Apple i form av ”Apple Carplay” och Google som ”Android Auto”.

Tunga sidan
På den tunga sidan har Scania och Volvo Lastvagnar sedan länge arbetat med uppkopplade fordon för att kunna optimera service och underhåll. Scania har 170000 fordon kopplade till sin databas.Det var ganska talande när VD Henrik Henriksson i samband med lanseringen av en ny Scania-modell den första på över 20 år hävdade att den stora innovationen var nya tjänster för att hjälpa kunderna att öka lönsamheten. Den nya exteriören och de nya bränslesnåla motorerna hamnade i skymundan.
Scania har tidigare uttryckt det som att företaget ”betraktar utvecklingen av elektroniska styrsystem som kärnverksamhet och informationen från uppkopplade fordon som en strategisk tillgång”.

Mellanleden på mellanhand
Daniel Gillblad är forskningsledare vid Swedish ICT och håller på med AI, maskininlärning och dataanlys. Forskningslabbet arbetar bland annat med ledande fordonstillverkare.
– Generellt kan man säga att det är mellanleden som kommer på mellanhand när bilarna blir smartare. Om du som fordonstillverkare vill samla in data om hur dina bilar används för att kunna erbjuda individuellt anpassade service- och underhållstjänster måste du ha direktkontakt med dina kunder, säger Daniel Gillblad.
Tillverkaren bestämmer vad som ska samlas in, hur och när det ska samlas in. Detta dataövertag tror han blir svårt att göra något åt.
– Databaserna innebär en väldig konkurrensfördel och är guld värda. Mitt intryck är att de företag som bygger upp databaser blir allt mer obenägna att dela med sig av informationen. För företag som Google, Apple, Facebook och andra är det ju en bärande del av deras affärsmodell.

E-handel skapar press
En annan kraft som sätter press på retail-ledet är den framväxande e-handeln. I Kina säljer Tesla sina bilar enbart över nätet och BMW testar online-försäljning av sina el-bilar i Tyskland.
Det har länge hävdats inom retail att ”kunden är kung”, närmast som en klyscha, men i dagens digitala och transparanta värld där all information om en produkt eller tjänst, pris och kvalitet bara är några knapptryckningar bort har det blivit en sanning. Det är kunden som sitter i förarsätet och kunden väljer det som är enklast och bekvämast. Även här sker det ett närmande mellan producent och kund. Kunden kan handla direkt av tillverkaren, antingen via nätet eller ett showroom, eller – kanske det vanligaste – en kombination.

Den autonoma bilen
Digitaliseringen har alltså redan inneburit stora förändringar för fordonsbranschen, men det är förmodligen ingenting jämfört med vad den autonoma bilen kommer att ställa till med.
Ägare av förarlösa bilar blir antagligen större företag som kommer att sköta driften av hela bilflottor. Upphandlingen kommer att ske ungefär som när åkerier i dag köper lastbilar. Återigen är det detaljhandelsledet som hamnar i kläm.
Däremot lär det finnas ett stort behov att service och underhåll.

En fungerande lagstiftning
Hauke Bossen, som arbetar på konsultföretaget Roland Berger AB, har kartlagt digitaliseringen av svensk industri. Han tror att när ägandet av bilarna flyttas från privatpersoner till företag kommer även service och underhåll att påverkas.
– Företagen lär göra upphandlingen hos ett och samma verkstadsföretag. Och har företaget bilar på flera ställen i landet vill man att även verkstadsföretaget ska var rikstäckande, säger Hauke Bossen.
Men för att företagen som äger bilarna inte enbart ska bli hänvisade till märkets egna verkstäder anser han att det är viktigt att det finns en fungerande lagstiftning.
– Biltillverkarna måste släppa ifrån sig data och mjukvara så att även fristående verkstäder kan analysera och uppgradera bilarna, säger Hauke Bossen.

Alla deltar i racet
Det investeras otroliga summor pengar på att bli först med en kommersiell lösning av den autonoma bilen. Alla stora bilmärken tillsammans med Google och Apple deltar i racet.
Hittills har Ford, BMW och Uber varit mest kaxiga och sagt att redan om fem år, 2021, ska de ha autonoma bilar ute i trafiken.
Förmodligen blir det i blygsam skala och i väl avgränsade områden, som stadskärnor eller pendlingsleder.
Konsultföretaget IHS Automotive tror att det fulla genomslaget för autonoma vägtransporter sker någon gång efter 2050, men att redan år 2035 förväntas 50 miljoner självkörande fordon vara i bruk. Med andra ord kommer vi under en ganska lång tid leva med parallella system. Kanske som när hästen fasades ut från vägarna, vilket tog runt 50 år.
Ett företag som på ett tidigt stadium insåg att mest data vinner var Google. Företaget samlar data från en mängd olika områden. Alltifrån våra googlesökningar till att digitalisera all världens böcker. I dag beskriver sig Google som ett AI-företag, alltså en verksamhet som sysslar med artificiell intelligens.
De senaste åren har Google börjat samla på trafiksituationer. Deras bilar åker runt och samlar in trafikdata dygnet runt för att kunna trimma och träna de algoritmer som ska styra framtidens autonoma bilar bättre än en människa.

Framtiden är här
Och framtiden är redan här, åtminstone skärvor av den. I Singapore görs ett försök med självkörande taxibilar och i Pittsburgh gör Volvo och Uber gemensam sak och sänder ut ”förarlösa” bilar i trafiken. I båda fallen är bilarna dock övervakade av mänskliga tekniker.
Förmodligen kommer vi i framtiden att se på dessa försök med samma milda överseende som vi i dag ser på de första bilarna som dök upp i slutet av 1800-talet. Med dagens ögon var de ju inget annat än illa kamouflerade hästvagnar.
Men den autonoma bilen är inte längre något avlägset science fiction-projekt. Det kommer att hända och det är bara att vänja sig vid tanken.

[Motorbranschen oktober 2016]

 


Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone