JOLLYROOM HAR VUXIT UR KLÄDERNA

Jollyroom växer kraftigt. Företaget har knappt flyttat in i sitt nya lager förrän det är dags för ytterligare ett nytt lagerhus intill de tidigare två byggnaderna. Totalt disponerar Jollyroom nu runt 30 000 kvadratmeter i Hisings Kärra, Göteborg.

Av Roland Wirstedt

Trots att VD:n Ole Sauar endast är 37 år gammal är han något av en veteran som e-handlare. När han var 17 år drog han igång Viking Computer hemma i Norge, som till en början var ett renodlat postorderföretag, men som allteftersom svängde över till att bli e-handlare. Bara efter några år gick företaget samman med Komplett, som han senare var med om att bygga upp till en miljardverksamhet. Förra året omsatte Komplett 7,6 miljarder svenska kronor.Ole Sauar lämnade Komplett 2009. Ett år senare grundandes Jollyroom. Förutom Ole Sauar är även Eric Sandtrø och Jan Tore Kopperud, som också har ett förflutet från Komplett, delägare i Jollyroom.

Upprepas
Och nu håller succén med Komplett att upprepas. I dag utmanar Jollyroom marknadsledaren Lekmer , som är en del av Qliro Group, när det gäller barn- och babyprodukter i Norden.
Jollyrooms tanke är att erbjuda kläder och varor för barn mellan 0 till 12 år samt ett heltäckande sortiment för gravida. Dessutom kan småbarnsföräldrar köpa leksaker, inredning till barnrummet, uteleksaker, bilstolar och mycket annat.
Expansionen hittills har varit kraftig men lönsamheten har det varit något sämre med. Förra året, 2015, blev det första där Jollyroom kunde visa svarta siffror.En av nyckelfaktorerna bakom framgången är att Jollyroom samlar allt under ett tak. Det blir något av en virtuell ”one-stop-shop” för småbarnsföräldrar. Förutom Lekmer är de tuffaste konkurrenterna jättar som Ikea, H&M, Toys”R”us och BR, men ingen av dem förutom Lekmer kan erbjuda bredden i sina sortiment.
”Ska du syssla med e-handel måste du kunna ge kunden en bättre lösning än vad han eller hon kan få på annat håll”, säger Ole Sauar.

Optimerat logistiken
Genom att placera företaget i Göteborg har Jollyroom optimerat logistiken för den nordiska marknaden. Med sitt läge mittemellan Stockholm, Oslo och Köpenhamn – och inte alltför långt från Helsingfors – når Jollyroom sin marknad på två till fyra dagar. Leveranserna sköts av PostNord.
Genom att ha Norden som sin hemmamarknad kan Jollyroom ha flera gånger så många artiklar i lager än om företaget hade varit en fysisk butik i någon av huvudstäderna.En stor del av det som företaget säljer tillverkas i Asien med tyngdpunkt på Kina, vilket innebär att varorna skeppas i containrar med fartyg till Göteborgs hamn och Hisings Kärra.
”E-handels främsta konkurrensmedel är att kunna erbjuda kunderna lägre priser än vad den fysiska handeln kan göra. Logistiken är en stor kostnadsmassa därför gäller det att den fungerar så rationellt som möjligt. Vår målsättning är att det bara ska vara ett stopp mellan fabriken och kunden.”

Inhouse
För övrigt handlar e-handel mycket om smarta rutiner, väloljat affärssystem, automatik och effektiv marknadsföring.
Ole Sauar berättar att Jollyroom har nästan all verksamhet inhouse och att det egentligen bara är affärssystemet som är outsourcat eftersom det är så stort – samma som Volvo kör – och komplicerat att det kräver specialistkompetens.Exempelvis sköter Jollyroom all marknadsföring själv som nästan uteslutande är digital. Sina kunder når man i första hand via Google, men även genom Facebook, Instagram och Snapchat.
”Skulle vi köra en annons i Göteborgsposten är det 200 000 personer som inte har något intresse av oss över huvud taget. Kör vi digitalt kan vi nischa in oss så att vi bara når relevanta läsare.”

Mobilen viktig
Ole Sauar betonar i det här sammanhanget att det är väldigt viktigt att ha en sajt som fungerar väl i mobilen, en kanal som blir allt viktigare.
”En stressad småbarnsförälder ska kunna lägga en order när hon eller han sitter på bussen på väg hem från jobbet.”
Jollyroom har en mindre fysisk butik i anslutning till sitt lager. I första hand för utlämning av beställda varor, men som även fungerar som outlet.
Företaget har lekt med tanken på att öppna en riktig butik, mest för att pröva affärsmodellen, men på grund av e-handelns kraftiga expansion hittills har tiden helt enkelt inte räckt till.
”Just nu är det ingen prioriterad fråga.”
När det gäller e-handelsgiganterna Amazon och Alibaba tror Ole Sauar att åtminstone Amazon kommer att etablera sig i Sverige, men för egen del ser han inte det som något större hot.
”Vi är specialister och de säljer allt mellan himmel och jord. Det är två olika världar som kan leva sida vid sida”, säger Ole Sauar.

[Innovation & Retail, Resumé #27]


Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone