GRANNGÅRDEN SIKTAR PÅ STÄDERNA

Rejäla produkter för det jordnära livet.
Så vill Per Sigvardsson att vi konsumenter ska uppfatta Granngården, där han är vd sedan snart ett år tillbaka.
Efter 20 framgångsrika år inom norska Elkøp-koncern sadlade Per Sigvardsson om och lämnade elektronikbranschen för att ge sig in i en verksamhet med djupa rötter i det svenska lantbruket. Kontrasten kan knappast bli större.

Av Roland Wirstedt

”Jag har blivit väldigt väl mottagen och trivs otroligt bra. Det är längesedan som jag kände mig så här motiverad”, säger han och låter som att han menar det. Redan för ett år sedan, när vi talade vid senast, hade han tagit ut kompassriktningen för det nya Granngården. Kompassnålen pekade in mot storstäderna.
”Nästan hälften, 45 procent, av landets befolkning bor i Stockholm, Göteborg och Malmö så där ska vi naturligtvis också vara, men utan att för den skull släppa våra lägen ute i landet.”
För att få den ekvationen att gå ihop jobbar företaget internt med två koncept. Ett butikskoncept kallas för ”stadsgård” och ett annat för ”lantgård”. I dagsläget är det ungefär fifty-fifty mellan de olika koncepten när det gäller Granngårdens drygt hundra butiker.

Hyfsat centralt
De lantmannaföreningar som växte fram slutet av 1800-talet lade ofta sin verksamhet i utkanterna på tätorter på landsbygden där det fick plats för jordbruksmaskiner och spannmålsmottagning. Men dessa mindre städer har vuxit vilket har fått till följd att de gamla lantmannabutikerna, som är dagens Granngårdsbutiker, har hyfsat centrala retaillägen.
Däremot är landets tre största städer dåligt representerade på Granngårdskartan.
När Per Sigvardsson skissar på hur många butiker han vill att storstäderna ska ha ser det ut så här: I Malmö finns det en butik, där ska det finnas ytterligare en till, kanske två. I Göteborg finns inte en enda Granngårdsbutik inom staden hank och stör. De närmsta ligger i Kungsbacka och Kungälv. Per Sigvardsson vill ha tre butiker i Göteborgs stad. I Stockholm finns det i dagsläget tre Granngårdar, där jobbar han för att man ska hitta ytterligare minst fyra lägen.
Hittills har företaget bara beslutat om att lägga ned en butik sedan Per Sigvardsson axlade VD-jobbet. Det gäller en butik i Alster, som ligger utanför Karlstad och som stänger i dagarna.
”Vi gör ständiga lönsamhetsanalyser av vårt butiksnät. I det här fallet kunde vi se hur kunderna föredrog en nyöppnad Granngårdsbutik i Karlstads stora handelsområde Bergvik.”

Jordnära livet
Den nya kommunikationen, som kretsar kring ”allt för det Jordnära livet”, är det som ska få oss konsumenter att åka till Granngården. Just nu går företaget ut brett i flera kanaler som DR, print, egna digitala kanaler men också köpt marknadsföring i sociala medier som Youtube och Facebook.
”Sedan går vi också i TV, vilket är första gången på ganska många år. Vi har fått en jättepositiv effekt av att synas i TV.”
Granngården valde TV4, som enligt Per Sigvardsson var helt rätt målgrupp för företaget.

Något annat som slagit väl ut är satsningen på att erbjuda olika tjänster. Sigvardsson kallar det för en jättesuccé och berättar att de nio servicebilarna som är utspridda över landet med tonvikt på södra Sverige snabbt blev fullbokade.
Nu till en början är det bara en tjänst som Granngården säljer och det är att installera robotgräsklippare.
Men det ska komma mera. Per Sigvardsson tror på att tjänstefiera retail och utvidga sitt erbjudande till kunderna.

”Våra tekniker är auktoriserade för alla märken som vi säljer. Vi ska inte bara sälja gräsklipparen, vi ska även kunna reparera och serva produkten och därmed erbjuda kunden en komplett lösning.”Under hösten och till vintern ska Granngården lansera nya tjänster. Vad det blir vet inte Per Sigvardsson just nu eftersom det arbetet inte är klart ännu. Men till en början blir det tjänster som kretsar kring hus och trädgård.Förutom tjänster har Per Sigvardsson och hans ledningsgrupp ringat in ytterligare två områden som man satsar på. Det ena är ”Häst och Ryttare” där butikskedjan Hööks närmast har haft fritt spelrum.
”Vi har ju hästkunden hos oss eftersom vi är ganska stora på hästfoder. Det ska vi försöka utnyttja. Därför har vi slutit ett samarbetsavtal med en fackhandel i Jönköping som heter Charlies som ska hjälpa oss att utveckla vårt koncept för häst och ryttare.”

Stark aktör
Det tredje området som man satsar på är så kallat säckat foder där Granngården redan är en stark aktör, men vill växa ytterligare. Företaget har foder för nästan alla djurslag men satsar extra mycket på hund och katt, men också på häst, höns och får.
”Här har vi stärkt upp organisationen när det gäller foderutveckling, utbildning och exponering i butik.”

[Innovation & Retail, Resumé #28]


Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInEmail this to someone